Reklama
  • Czwartek, 24 września 2015 (09:05)

    Sprawdzone sposoby na ciążowe przypadłości

Nawet, jeśli ciąża przebiega prawidłowo, w każdym z trzech jej trymestrów mogą się pojawiać różne, charakterystyczne dla tego okresu dolegliwości. Podpowiadamy, jak możesz sobie pomóc domowymi sposobami i kiedy powinnaś zasięgnąć porady lekarza.

Ciąża to nie choroba – mawiają niektórzy. Owszem, są kobiety, które doskonale ją znoszą i do samego porodu tryskają energią, nie uskarżając się przy tym na żadne ciążowe dolegliwości. Jednak takie przypadki zdarzają się rzadko.

Większość przyszłych mam skarży się na poranne nudności, zgagę i inne przypadłości. Ciążowe dolegliwości mogą mieć bardzo różne nasilenie. Czasami powodują niewielki dyskomfort, ale w skrajnych przypadkach mogą uniemożliwiać normalne funkcjonowanie.

Reklama

Są mamy, którym dolegliwości bardziej dają się we znaki na samym początku ciąży. Inne dopiero pod jej koniec odczuwają jakieś nieprzyjemne objawy związane ze swoim stanem.

W dalszej części naszego tekstu wyjaśniamy, co dzieje się z ciałem kobiety w kolejnych trzech trymestrach ciąży. Podpowiadamy też, jak w bezpieczny sposób doraźnie zaradzić problemom oraz kiedy trzeba niezwłocznie zgłosić się po poradę do lekarza, który prowadzi ciążę.

I trymestr

Choć na pierwszy rzut oka nie widać, że spodziewasz się dziecka, w twoim ciele zachodzą ogromne zmiany.Przede wszystkim wzrasta poziom hormonów – estrogenów i progesteronu. Ten ostatni odpowiada za podtrzymywanie ciąży i ma ogromny wpływ na psychikę oraz samopoczucie.

Sprawia, że przeżywasz huśtawkę nastrojów, szybko się wzruszasz, jesteś rozkojarzona. Obok rewolucji hormonalnej, odczuwasz też typowe objawy fizyczne ciąży. Pierwszym z nich jest brak miesiączki. Prawdopodobnie ciągle jesteś zmęczona i senna. Od czasu do czasu może cię pobolewać podbrzusze.

Bardzo prawdopodobne, że cierpisz też na poranne nudności... Przypadłości te nie należą do przyjemnych. Na szczęście nie trwają przez całą ciążę, ale utrzymują się jedynie w pierwszym trymestrze. I co najważniejsze, samodzielnie możesz je złagodzić. Przeczytaj, co przyniesie ci ulgę.

Ból podbrzusza

Uczucie „ciągnięcia” lub kłucia w dole brzucha (ból ten zlokalizowany jest po bokach, w okolicach pachwin) związane jest z powiększaniem się macicy i rozciąganiem więzadeł.

Co ci pomoże:

✔ Dużo odpoczywaj. W ciągu dnia siadaj w lekkim rozkroku, układając stopy na podwyższeniu (np. na małym stołku). Ulgę przyniesie ci też leżenie na boku – jedną poduszkę ułóż pod brzuchem, a drugą umieść między nogami.

✔ Jeśli ból mocno daje ci się we znaki, możesz zastosować środek rozkurczowy, np. No-spę – jest bezpieczna dla kobiet w ciąży. Można ją kupić w aptekach, bez recepty.

Kiedy do lekarza:

✔ Jeżeli ból pojawi się pośrodku podbrzusza i zacznie przypominać skurcze miesiączkowe, jak najszybciej skontaktuj się z ginekologiem, który prowadzi twoją ciążę (zwłaszcza, gdyby oprócz bólu pojawiło się także krwawienie). Takie objawy czasem mogą wskazywać, że zagraża ci poronienie.

Zmęczenie i senność

Spadek energii i zmęczenie są jednymi z pierwszych oznak ciąży. Zazwyczaj pojawiają się już w jej 2-3 tygodniu. Powodują je zmiany hormonalne, jakie zachodzą w twoim ciele.

Co ci pomoże:

✔ Zwolnij tempo i odpoczywaj w każdej wolnej chwili. Jeśli możesz, w ciągu dnia ucinaj sobie krótkie drzemki. Natomiast w nocy staraj się spać co najmniej 9 godzin.

✔ Zadbaj o to, by twoja dieta była bogata w wapń, żelazo i magnez. Niedobór tych składników może potęgować uczucie zmęczenia. Jedz zielone warzywa, czerwone mięso, ciemną czekoladę, pij sok żurawinowy i z czarnej porzeczki.

Kiedy do lekarza:

✔ Poproś ginekologa o poradę, jeżeli obok senności będziesz też odczuwać duszność i zawroty głowy. Objawy te mogą świadczyć o anemii.

Nudności i wymioty

Za mdłości i towarzyszące im wymioty przede wszystkim odpowiedzialny jest gwałtowny wzrost poziomu hormonów w twoim organizmie. Uczucie dyskomfortu może też nasilać niezwykle czuły w okresie ciąży zmysł powonienia.

Co ci pomoże:

✔ Rano nie zrywaj się od razu z łóżka. Poproś partnera, by przyniósł ci lekko osłodzoną herbatę rumiankową lub imbirową i coś do przegryzienia (np. banana).

✔ Jedz potrawy bogate w węglowodany (np. ryż, ziemniaki, pieczywo) i w witaminę B6 (np. płatki zbożowe, kiełki). Możesz też ssać kawałki cytryny lub pogryzać imbir.

✔ Miej pod ręką małą przekąskę, np.: migdały, ciastka imbirowe. Sięgnij po nie, gdy tylko poczujesz nudności.

Kiedy do lekarza:

✔ Skorzystaj z pomocy ginekologa, jeśli nudności i wymioty są nasilone (np. występują po każdym posiłku), a ty dodatkowo tracisz na wadze.

II trymestr

Mdłości, ciągłe zmęczenie i senność, które dokuczały ci w pierwszym trymestrze, są już przeszłością. Teraz będziesz odczuwać przypływ energii i zaczniesz optymistycznie patrzeć w przyszłość. Odzyskasz także apetyt. Nie tylko na jedzenie, ale i na seks.

W najbliższych tygodniach czeka cię też niezwykłe przeżycie: pierwszy raz poczujesz ruchy swojego dziecka! Jednak i w tym trymestrze mogą dawać o sobie znać różne dolegliwości. Przeczytaj, co wówczas robić.

Skurcze łydek

Zazwyczaj dają się we znaki pod koniec II trymestru ciąży. Ich pojawienie wiąże się z uciskiem powiększającej się macicy na nerwy (w okolicy miednicy mniejszej) oraz na żyły. Skurcze zwykle występują nocą, wybudzając cię ze snu.

Co ci pomoże:

✔ Aby zapobiec skurczom, wieczorem wymocz nogi w ciepłej wodzie. Kiedy będziesz leżała w łóżku, podłóż sobie pod stopy niewielką poduszkę – to usprawni krążenie krwi.

✔ W momencie skurczu wyprostuj nogę i skieruj palce stóp do góry. Energicznie rozmasuj sobie łydkę.

✔ Jedz więcej produktów bogatych w magnez oraz witaminy z grupy B – jogurty, banany, orzechy, fasolę. Pij również sok pomidorowy. Kiedy do lekarza:

✔ Jeśli skurcze łydek nie mijają lub się nasilają.

Zaparcia

Ich przyczyną jest wyższy poziom progesteronu. Hormon ten utrzymuje ciążę, ale przy okazji spowalnia też pracę jelit.

Co ci pomoże:

✔ Zadbaj, żeby w twojej diecie było dużo produktów bogatych w błonnik. Jedz: warzywa, owoce, kasze, ciemne pieczywo, muesli z dodatkiem otrębów (najlepiej z jogurtem).

✔ Rano wypijaj sok lub kompot z suszonych śliwek. W ciągu dnia staraj się dostarczać organizmowi 1,5-2 l płynów.

✔ Aby pobudzić przemianę materii, spaceruj, pływaj, uprawiaj jogę (o ile twój lekarz nie będzie widział przeciwwskazań). kiedy do lekarza:

✔ Jeśli zaparcia bardzo dają ci się we znaki, skonsultuj się z ginekologiem. Nie stosuj na własną rękę leków przeczyszczających.

Hemoroidy

To guzkowate rozszerzenie żył, które może pojawić się w okolicy odbytu. Objawem hemoroidów zwykle jest swędzenie i ból, ale czasem także lekkie krwawienie.

Co ci pomoże:

✔ Nie dopuszczaj do zaparć (patrz: akapit obok).

✔ Namocz gazik w wywarze z kory dębu i kilka razy dziennie przykładaj go do bolącego miejsca.

Kiedy do lekarza:

✔ Idź do ginekologa, jeśli krwawisz i czujesz duży ból w okolicy odbytu. Lekarz zaleci ci preparaty bezpieczne dla ciężarnych.

Powiększająca się macica utrudnia odpływanie krwi z dolnej części ciała ku górze. To sprzyja puchnięciu okolic stóp i dłoni. Aby temu zapobiec:

● w ciągu dnia kładź się, żeby wypocząć – to usprawni krążenie krwi;

● staraj się wysypiać – po nocy obrzęki znikają, do snu układaj się na lewym boku – pozycja ta zmniejsza ucisk na duże naczynia krwionośne.

III trymestr

Jesteś w ciąży już od pół roku. Finał zbliża się wielkimi krokami. Pewnie bywasz już trochę zmęczona swoim odmiennym stanem. Powiększający się brzuch sprawia też, że coraz częściej czujesz się ociężała i mało atrakcyjna.

Mimo to bądź dla siebie łaskawa i jak najwięcej wypoczywaj – masz do tego prawo! Staraj się zbierać siły przed czekającym cię trudem porodu. Spróbój też pokonać typowe dla trzeciego trymestru dolegliwości.

Bóle pleców

Pojawiają się na każdym etapie ciąży, ale najbardziej dokuczają w III trymestrze. Odpowiadają za nie m.in. powiększająca się macica i rosnący brzuch, które powodują nadmierne obciążenie kręgosłupa, zwłaszcza jego dolnego odcinka.

Co ci pomoże:

✔ Unikaj zbyt długiego stania lub siedzenia bez ruchu.

✔ Siedząc na fotelu lub krześle, pomiędzy oparcie, a plecy włóż mały wałek – odciążysz dolny odcinek kręgosłupa.

Kiedy do lekarza:

✔ Jeżeli żaden z powyższych sposobów na ból pleców nie przyniesie ci ulgi, a dolegliwości będą utrudniały ci funkcjonowanie, zgłoś to lekarzowi.

Żylaki

Zwykle pojawiają się pod koniec ciąży u tych kobiet, które sporo przytyły, dużo czasu spędzają w pozycji stojącej lub siedzącej oraz mają skłonności genetyczne do powstawania żylaków.

Co ci pomoże:

✔ Gdy poczujesz ciężar w nogach, ułóż się wygodnie, opierając nogi na dużej poduszce (aby znalazły się powyżej tułowia).

✔ Smaruj nogi kremami zawierającymi rutynę i wyciąg z kasztanowca – wzmacniają naczynia krwionośne.

✔ Możesz kupić specjalne rajstopy antyżylakowe. Wkładaj je przed wstaniem z łóżka, nim krew spłynie do stóp.

Kiedy do lekarza:

✔ Gdy noga, na której są żylaki, zacznie boleć i puchnąć.

Krwawienie z dziąseł

W czasie ciąży dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i zwiększenia ich kruchości. Dziąsła, które są mocno ukrwione, stają się rozpulchnione i bardziej podatne na zranienia. Nawet najmniejszy dotyk powoduje ich krwawienie.

Co ci pomoże:

✔ Używaj miękkiej szczoteczki do zębów i łagodnej pasty (np. Meridol, Parodontax). Podczas mycia zębów powoli i bardzo ostrożnie je szczotkuj, by nie dopuścić do krwawienia.

✔ Wzbogać swój jadłospis w pokarmy, które zawierają dużo naturalnej witaminy C (np. jabłka, truskawki, kiwi). Witamina ta uszczelnia ścianki naczyń krwionośnych, co zapobiega nadmiernym krwawieniom.

Kiedy do lekarza:

✔ Skonsultuj się ze stomatologiem, jeśli krwawienie z dziąseł stanie się bardziej obfite niż zwykle.

Bezsenność

Zwykle pojawia się pod koniec ciąży. Powodem może być dyskomfort spowodowany np. bólem pleców lub stres związany ze zbliżającym się porodem.

Co ci pomoże:

✔ Bardzo skutecznym rozwiązaniem jest krótki wieczorny spacer. Po powrocie do domu weź ciepłą, niezbyt długą kąpiel (10 minut w temperaturze 34-36˚C), a przed pójściem spać poproś partnera, by zrobił ci masaż pleców i karku, który cię odpręży.

✔ Wypij przed snem szklankę ciepłego mleka lub herbatki z melisy czy rumianku, które działają uspokajająco.

Kiedy do lekarza:

✔ W razie narastania problemu, powinnaś zgłosić się po poradę do swojego ginekologa.

Przed porodem kontroluj skurcze

Pod koniec ciąży pojawiają się tzw. skurcze przepowiadające. W ten sposób macica „ćwiczy” przed porodem. Gdy poczujesz, że masz skurcz:

● spróbuj zmienić pozycję i trochę się rozluźnić – usiądź, pooddychaj głęboko,

● nie denerwuj się, bo to tylko może nasilić ból. Pamiętaj, że skurcze przepowiadające nie są oznaką rychłego porodu, po jakimś czasie tracą na sile i mijają.

Zgaga

Za nieprzyjemne uczucie pieczenia w dolnej części przełyku połączone z odczuwaniem goryczy w ustach odpowiada powiększająca się macica, która uciska na żołądek.

Co ci pomoże:

✔ Jadaj często (5 posiłków), ale niewiele, aby nie dopuszczać do przepełnienia żołądka. Powoli przeżuwaj każdy kęs. Staraj się nie kłaść tuż po posiłku. Odpoczywaj w pozycji półsiedzącej.

✔ Unikaj potraw smażonych, tłustych, pikantnych, napojów gazowanych i kwaśnych produktów – nasilają zgagę.

✔ Gdy poczujesz zgagę, wypij szklankę letniego mleka lub zjedz garść migdałów. To złagodzi nieprzyjemne objawy.

Kiedy do lekarza:

✔ Jeżeli pieczeniu w przełyku towarzyszą zaparcia lub wymioty. Sama nie stosuj leków na zgagę.

Zapobiegaj infekcjom intymnym

Hormony ciążowe zmieniają pH pochwy na bardziej zasadowe, a to sprzyja infekcjom. Aby ich uniknąć:

● ogranicz cukier w diecie, bo jest dobrą pożywką dla drożdżaków. Jedz za to dużo jogurtów z żywymi kulturami bakterii;

● stosuj probiotyki, np. Lacibios Femina, Lactovaginal.

Konsultacja: dr n. med. Leszek Lewandowski, ginekolog-położnik z Kliniki Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Tekst: Patrycja Nowakowska

Więcej na temat:sposoby | zadbaj

Zobacz również

  • Pomoże ci się zrelaksować i przyniesie ulgę przy różnych dolegliwościach. Sprawdź sama, jak kojąca może okazać się moc dotyku. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.