Reklama
  • Piątek, 6 marca 2015 (14:00)

    Prawda i mity o wadze w ciąży

Dodatkowe kilogramy to częsty temat rozmów przyszłych mam. Jedne jedzą za dwoje, inne skrupulatnie liczą kalorie. W końcu – ile kobiet, tyle opinii. Które z nich są słuszne? Sprawdź sama!

Reklama

Spodziewasz się dziecka i w związku z tym przez najbliższe dziewięć miesięcy będziesz stale przybierać na wadze – to jest prawda oczywista. Twoje ciało zacznie się zmieniać, ale powód tych zmian jest przecież szczególny – to rosnące w tobie nowe życie.

Boisz się, że po ciąży zmienisz rozmiar ubrań na większy? Ten scenariusz wcale nie musi się sprawdzić, jednak wiele zależy od ciebie. Na to, jak będziesz wyglądać, kiedy dzidziuś pojawi się na świecie, pracujesz już teraz.

Dlatego nie kieruj się bezkrytycznie obiegowymi opiniami na temat ciążowych kilogramów. Sprawdź, które z nich są prawdziwe, a które nie.

Szczupłe kobiety mogą przytyć więcej niż te, które już przed ciążą miały nadwagę?

Zwykle tak bywa, chociaż na to, ile przytyje kobieta w odmiennym stanie mają wpływ różne czynniki, m.in. przemiana materii, wiek przyszłej mamy, jej tryb życia, nawyki żywieniowe. Wiele jednak zależy od wagi przedciążowej.

Idealny przyrost masy ciała w ciąży kobiety o prawidłowej wadze to ok. 11-16 kg. Przyszłe mamy, które przed ciążą miały nadwagę, powinny jednak bardziej się pilnować i utyć mniej: ok. 6-10 kg. Warto wiedzieć, że na dodatkowe kilogramy nie składa się wyłącznie tłuszcz.

Waga przyszłej mamy rośnie, bo powiększają się piersi, macica ważąca przed ciążą 50 g rośnie nawet do 1 kg, wody płodowe pod koniec ciąży mają objętość ok. 1-1,5 l, łożysko waży ok. 0,5 kg, natomiast sam noworodek od 2,5 do nawet 4 kg.

Przy drugim dziecku mamie przybywa więcej kilogramów niż przy pierwszym?

Każda ciąża jest inna. Pierwsza może przebiegać normalnie, a druga będzie zagrożona. W takiej sytuacji kobieta, choćby z powodu braku ruchu, może przytyć więcej.

Ważny jest też wiek ciężarnej i jej sposób odżywiania. Młode mamy z reguły przybierają na wadze mniej niż te bardziej dojrzałe, bo zazwyczaj są bardziej aktywne, a po ciąży szybciej chudną, ponieważ mają lepszą przemianę materii.

Jeżeli więc pierwsze dziecko przyszło na świat, gdy kobieta miała 20-25 lat i studiowała, biegając z zajęć na zajęcia, a braciszek lub siostrzyczka 10-15 lat później, kiedy spędza większość dnia przy biurku w pracy, a później porusza się głównie samochodem, jest wielce prawdopodobne, że w drugiej ciąży przybędzie jej więcej kilogramów.

Pod koniec ciąży przyszła mama tyje najwięcej?

W czasie pierwszego trymestru ciąży większość kobiet nie tyje wcale albo jedynie nieznacznie – średnio przybywa im 2 kg. Niektóre mamy, mające silne nudności i wymioty w tym okresie mogą nawet stracić na wadze (warto wtedy skonsultować się z lekarzem).

Od drugiego trymestru kobieta tyje od 0,3 do 0,5 kg na tydzień. W tym czasie nie powinna jednak przytyć więcej niż 4-5 kg przez cały trymestr.

Co innego pod koniec ciąży: w trzecim trymestrze mama tyje najszybciej, bo wówczas dziecko najintensywniej przybiera na wadze. W tym okresie kobiecie przybywa 0,5 kg na tydzień.

W ciąży można jeść za dwoje, bo teraz organizm potrzebuje o wiele więcej energii?

Zapotrzebowanie energetyczne w ciąży rośnie, ale nie tak bardzo, jak nam się wydaje. W pierwszym trymestrze nie podnosi się w ogóle lub, według innych źródeł, zwiększa się maksymalnie o 100 kalorii na dobę, czyli tyle, ile ma jedno spore jabłko lub mały jogurt naturalny z 2 proc. zawartością tłuszczu.

W drugim oraz trzecim trymestrze potrzeby energetyczne wzrastają o ok. 200-300 kcal na dobę. Codzienną dietę wystarczy więc rozszerzyć o owoc i mały jogurt lub garść orzechów albo kanapkę z ciemnego pieczywa z wędliną drobiową, sałatą i pomidorem.

Przyszła mama powinna jadać regularnie, najlepiej co 3-4 godziny. Każdy posiłek powinien mieć ok. 300-400 kcal. To zaspokoi potrzeby mamy i maleństwa.

Nadwaga u ciężarnej może szkodzić zarówno mamie, jak i maluszkowi?

Otyłość mamy jest jedną z przyczyn cukrzycy ciążowej, nadciśnienia czy żylaków. Poza tym, ciężarne mające nadwagę częściej rodzą przez cesarskie cięcie.

Ich pociechy mogą być bardzo duże i ważyć ponad 4 kg! Warto więc regularnie kontrolować wagę i nie folgować nadmiernie swoim ciążowym zachciankom.

W odmiennym stanie lepiej jeść produkty, które zawierają O proc. tłuszczu – wtedy się nie przytyje?

Nie wolno rezygnować z tłuszczów, ponieważ zawierają one substancje (m.in. kwasy omega-3) potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu. Warto jednak zadbać o wartość odżywczą produktów, które zawierają tłuszcz.

Można jeść np. chudy biały ser, ale wybierać mleko o 2 proc. zawartości tłuszczu lub jogurt naturalny o normalnej zawartości tłuszczu, ale za to bez cukru. Należy jeść chude mięso, a zamiast smażenia piec je w folii lub gotować na parze.

Sałatki wcale nie trzeba przyprawiać tłustą śmietaną, równie dobrze można dodać do niej np. oliwę z oliwek lub jogurt naturalny. Źródłem wartościowych tłuszczów są również morskie ryby (np. makrela, śledź).

Ciąża to nie jest odpowiedni czas na odchudzanie?

Zdarza się, że kobieta traci kilka kilogramów (2-3), ale zazwyczaj dzieje się to w pierwszym trymestrze ciąży i jest spowodowane częstymi wymiotami. Czym innym jest natomiast obsesyjne dbanie o figurę w czasie ciąży (tzw. pregoreksja), lansowane przez niektóre znane mamy (m.in. Vicktorię Beckham).

Taki chorobliwy strach przed przytyciem i związane z tym głodzenie się w ciąży dotyczy głównie młodych kobiet, przed 30 r.ż., bardzo skupionych na wyglądzie zewnętrznym. Niestety, skala tego zjawiska staje się coraz szersza, co z zaniepokojeniem zauważają lekarze. Trzeba bowiem pamiętać, że podczas ciąży mama i jej maluszek na bieżąco dzielą się składnikami odżywczymi.

A jeśli zaczyna ich brakować, oboje na tym tracą. Dlatego źle odżywione mamy gorzej znoszą ciążę i rodzą słabsze dzieci. Takie maluszki mogą mieć osłabiony układ odpornościowy, gorzej się rozwijać, a jako dorośli mieć nadwagę oraz być bardziej podatni na różne choroby, np. nadciśnienie tętnicze.

Ciężarna, która nie chce nadmiernie przytyć, powinna po prostu racjonalnie się odżywiać. Zdrowa, dobrze zbilansowana dieta, uwzględniająca potrzeby mamy i dziecka sprawi, że kobieta przytyje w ciąży tyle, ile trzeba, a po porodzie szybko odzyska swoją dawną wagę.

Przestrzegaj kilku poniższych zasad – dzięki temu twoje menu będzie urozmaicone, co zapewni dziecku zdrowy rozwój, a tobie optymalny przyrost wagi w czasie ciąży.

Jak skomponować zdrowy jadłospis?

Pełnoziarniste produkty zbożowe – czyli np. kasze, ryż, pieczywo powinny się znaleźć w każdym twoim posiłku. Są one bowiem źródłem węglowodanów złożonych, które na długo zapewnią ci energię.

Mleko i jego przetwory – dziennie powinnaś wypijać litr mleka. Możesz jednak zastąpić je jego przetworami (np. jogurtami, kefirami, najlepiej naturalnymi, bez cukru). Dzięki temu dostarczysz dziecku wapnia potrzebnego do rozwoju kości i zębów.

Warzywa i owoce – jedz je do każdego posiłku. Są najlepszym źródłem witamin.

Mięso, RYBY i Jaja – to źródło białka, które jest składnikiem budulcowym. Białko powinno się znaleźć w każdym posiłku.

Napoje– dziennie powinnaś wypijać ok. 2 l wody. Pij też herbatki owocowe i ziołowe.

Zdaniem specjalisty

Na ciążową wagę kobiety duży wpływ wywiera to, jaki BMI (czyli wskaźnik masy ciała) miała przed ciążą. Oblicza się go, dzieląc swoją wyjściową wagę (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu.

Jeśli np. kobieta ma 165 cm wzrostu i przed ciążą ważyła 60 kg, jej BMI wynosił 22, czyli mieścił się w normie. Panie, które przed ciążą miały nadwagę (BMI 26-29), muszą bardziej się pilnować.

Wszystkie przyszłe mamy powinny regularnie się ważyć, a w razie nagłych skoków wagi konsultować z lekarzem.

Zmień złe nawyki

Jeśli do tej pory odżywiałaś się nieregularnie i jadłaś byle co, teraz jest idealny moment, by to zmienić. Staraj się jeść 5 niewielkich posiłków dziennie.

Wyklucz z diety dania fast food, słodycze i napoje gazowane. Maluszek tylko na tym skorzysta, a ty przytyjesz tyle, ile powinnaś.

Więcej na temat:prada | mity | Nie

Zobacz również

  • Pomoże ci się zrelaksować i przyniesie ulgę przy różnych dolegliwościach. Sprawdź sama, jak kojąca może okazać się moc dotyku. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.