Reklama
  • Wtorek, 12 maja 2015 (13:05)

    Jak w ciąży przetrwać upały w dobrej formie?

Obawiasz się, że rosnący brzuszek nie pozwoli ci cieszyć się urokami lata? Spokojnie, wystarczy, że odpowiednio o siebie zadbasz. Oto wskazówki.

Reklama

Wiele przyszłych mam z przerażeniem myśli o nadchodzących upałach. Obawiają się, że ciążowe dolegliwości, takie jak obrzęki, intensywne pocenie się czy skłonność do intymnych infekcji tylko się nasilą. Jest w tym trochę racji, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego, w jaki sposób kobieta będzie dbać o swoje samopoczucie. Przestrzeganie kilku ważnych zasad nie tylko pomoże ci cieszyć się latem. Jednocześnie sprawi też, że będziesz w świetnej formie.

Pij 2-3 litry wody dziennie

Latem właściwie nie powinnaś rozstawać się z butelką wody mineralnej. Powodów jest kilka. Po pierwsze, w upał intensywniej się pocisz, więc twój organizm szybciej traci wodę, co może doprowadzić do groźnego odwodnienia.

Po drugie, jako przyszła mama potrzebujesz więcej wody. Wszystko dlatego, że w twoim ciele przybyło tzw. płynów ustrojowych: w żyłach krąży aż o 2 litry więcej krwi, a w macicy gromadzą się wody płodowe (są one na bieżąco wymieniane po to, by maleństwo przebywało w czystym i bezpiecznym środowisku).

Aby wszystkie te procesy przebiegały sprawnie, twój organizm musi otrzymywać regularnie nową „dostawę” płynów. Wreszcie po trzecie: picie w pewnym stopniu zapobiega niektórym ciążowym dolegliwościom. Im więcej pijesz, tym mniej wody zatrzymujesz, co chroni cię przed powstawaniem obrzęków dłoni i stóp.

Poza tym, twój mocz jest bardziej rozcieńczony i częściej go oddajesz, co oznacza, że mniej bakterii będzie namnażać się w pęcherzu (a to uchroni cię przed jego zapaleniem). To nie wszystko: regularne picie wody pomaga też w walce z zaparciami i zapobiega powstawaniu hemoroidów.

Aby twój organizm był latem dobrze nawodniony, powinnaś wypijać dziennie 2-3 litry wody. Najlepiej, by była to niegazowana woda mineralna. Jeśli nie odpowiada ci smak czystej wody, możesz dodać do niej plasterek cytryny lub limonki albo odrobinę soku. Co ważne: nie wypijaj dużej ilości wody na raz, tylko pij ją powoli, małymi łykami. Dzięki temu twój organizm przez cały dzień będzie odpowiednio nawodniony.

Unikaj pełnego słońca

Choć światło słoneczne ma dobroczynny wpływ na samopoczucie przyszłej mamy (poprawia nastrój, dodaje energii, wspomaga wytwarzanie wit. D3, która odpowiada za rozwój kości i zębów dziecka), powinnaś korzystać z niego z umiarem.

Zbyt długie przebywanie w upale może doprowadzić do przegrzania oraz odwodnienia organizmu i skończyć się omdleniem lub nawet utratą przytomności – a takie sytuacje są groźne dla rozwijającej się ciąży. Dlatego najzdrowsze dla ciebie są spacery w porannym lub popołudniowym słońcu (unikaj zatem wychodzenia w godzinach 10-16, a jeśli musisz wyjść, staraj się przebywać w półcieniu).

Powinnaś też zadbać o odpowiednią ochronę: włóż lekkie, przewiewne ubranie (najlepiej z bawełny albo lnu), a na głowie zawiąż chustę lub włóż kapelusz.

Staraj się nie forsować

Piękna pogoda zachęca cię do wyjścia z domu i aktywności fizycznej, ale pamiętaj, by zbytnio się nie przemęczać. Najlepsze dla ciebie są spokojne spacery, ćwiczenia dla mam (np. joga) czy pływanie. Szczególnie polecamy to ostatnie: podczas przebywania w wodzie odciążasz kręgosłup i wzmacniasz mięśnie dna miednicy: rozciągają się wtedy i przygotowują cię do porodu.

Kobiety, które regularnie pływają przed urodzeniem dziecka, wydają je na świat sprawniej, a poród często odbywa się bez nacinania krocza. Pamiętaj jednak, że pływanie ma być dla ciebie przede wszystkim relaksem, więc nie zakładaj od razu, że pokonasz 10 długości basenu. Pływaj na plecach lub stylem klasycznym, czyli żabką.

Wybieraj baseny z ozonowaną wodą: jest lepsza niż chlorowana, bo mniej podrażnia skórę (w ciąży i tak staje się ona bardziej wrażliwa).

Strzeż się infekcji

W czasie ciąży pH pochwy zmienia się, więc stajesz się bardziej podatna na infekcje intymne, które latem łatwiej „złapać”. Aby ich uniknąć, podmywaj się regularnie od przodu do tyłu, używając płynów do higieny intymnej dla ciężarnych lub mydła glicerynowego.

Wkładaj przewiewną bieliznę wykonaną z naturalnych tkanin (unikaj stringów). Pierz ją w łagodnych środkach i dokładnie płucz. Jedz jogurty i kefiry zawierające żywe kultury bakterii.

Obecność tzw. dobrej flory bakteryjnej w organizmie uchroni cię przed infekcjami. Przed kąpielą w morzu, basenie czy jeziorze, włóż do pochwy tampon, który będzie stanowił przeszkodę dla chorobotwórczych drobnoustrojów. Pamiętaj, by wyjąć go tuż po zakończeniu pływania.

Jedz lekkie posiłki

Latem świeżych warzyw i owoców jest pod dostatkiem, więc warto to wykorzystać i jadać je jak najczęściej. Sałata, szpinak, botwina, a także brokuły, cukinia, i natka pietruszki dostarczą tak potrzebnego twemu maleństwu kwasu foliowego.

Jeśli chodzi o owoce, wybieraj te, które zawierają dużo witaminy C (np. maliny, jagody, porzeczki), która ułatwia przyswajanie żelaza oraz zapobiega anemii ciążowej. Pamiętaj, by zarówno warzywa, jak i owoce przed jedzeniem umyć ciepłą wodą. To ustrzeże cię przed zatruciem pokarmowym.

Aby się przed nim chronić, nie daj się skusić letnim pokusom takim jak lody, gofry czy frytki z przydrożnych budek, które również mogą okazać się zdradliwe i spowodować nieżyt żołądka.

Noś wygodne obuwie

Jeśli do tej pory byłaś miłośniczką wysokich obcasów, na jakiś czas musisz się z nimi pożegnać. Najlepsze dla ciebie będą buty na niewielkim (ok. 2-2,5 cm), stabilnym obcasie, wykonane z naturalnego materiału, który dopasuje się do kształtu twojej stopy.

To ważne, bo w czasie ciąży stopy nie tylko puchną, ale też powiększają się (hormony ciążowe rozluźniają więzadła). Z tego powodu czasami konieczne jest nawet kupno butów o numer większych. Jeśli masz skłonności do obrzęków, w czasie upałów, będą się one nasilać.

Aby im zapobiec, pij dużo wody, często odpoczywaj z uniesionymi nogami, używaj preparatów z kasztanowcem i rutyną, a wieczorem wymocz stopy w zimnej wodzie. Niektóre mamy zauważają też, że w ciąży ich stopy zaczęły się bardziej pocić. W takiej sytuacji warto stosować talk lub dezodorant do stóp.

Stosuj kremy z filtrem

Zawsze przed wyjściem z domu (nawet w pochmurny dzień), użyj kremu z filtrem UV. Z uwagi na to, że w ciąży masz większą skłonność do przebarwień, krem powinien mieć wyższy filtr niż zwykle. Najlepiej użyj takiego z SPF 50.

Pamiętaj, że powinnaś go zaaplikować 20 minut przed wyjściem z domu: preparat potrzebuje czasu, by się wchłonąć. Krem nie działa przez cały dzień, więc gdy wybierasz się na dłuższą przechadzkę, zabierz go i po 3 godzinach znów się posmaruj.

Konsultacja: dr Leszek Lewandowski, specjalista ginekolog-położnik z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. Tekst: Blanka Wolniewicz

Wyjeżdżasz?

Jeśli chcesz latem gdzieś wyjechać, pamiętaj, by wybrać dobry środek transportu i zapewnić sobie wygodę. Zdecydowanie odradzamy podróżowanie autokarem. Jeśli pojedziecie samochodem, pamiętaj, by zapiąć pasy.

Co prawda, gdy brzuszek jest już spory, nie masz takiego obowiązku, ale chodzi o bezpieczeństwo twoje i maluszka. Jeżeli jest ci niewygodnie w zwykłych pasach, warto zaopatrzyć się w specjalny adapter dla przyszłych mam (np. Clippasafe), który układa się tak, że nie uciska brzucha. Gdy będziesz podróżować samolotem, usiądź przy przejściu – będziesz miała łatwiejszy dostęp do toalety.

W trakcie lotu często rozprostowuj nogi, aby zapobiec kłopotom z krążeniem. Przed podróżą oraz w jej trakcie smaruj nogi maścią z heparyną: działa przeciwobrzękowo.

Więcej na temat:Upały | upały

Zobacz również

  • Jestem bardzo zmartwiona, bo marzyłam o wnuku, a nie wiadomo, czy będę mogła zostać babcią. Moja 28-letnia córka pół roku temu zachorowała na hashimoto i musi brać leki. Jakie ma szanse na zajście... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.