Reklama
  • Piątek, 6 marca 2015 (14:00)

    Ból kręgosłupa w ciąży

Nigdy nie miałam problemów z kręgosłupem, ale teraz bardzo cierpię. W ciąży przytyłam już 16 kg i czuję, że mój kręgosłup po prostu tego nie wytrzymuje. Nie wiem, w jaki sposób mogłabym złagodzić ból. Nie chcę przyjmować leków przeciwbólowych. Czy mogę pomóc sobie jakoś inaczej? Kamila (w 8. miesiącu ciąży)

– Za dolegliwości kręgosłupa u przyszłej mamy w dużej mierze odpowiada relaksyna. Ten hormon ciążowy rozluźnia kości oraz więzadła stawów, by kobiecie łatwiej było urodzić dziecko. Niestety, powoduje również, że kręgosłup gorzej radzi sobie z obciążeniem – wyjaśnia Barbara Jaworska, położna.

Reklama

Przyczyną bólu pleców może być też przybieranie niewłaściwej postawy. – Większy brzuszek „ciągnie” przyszłą mamę do przodu. To powoduje, że kręgosłup nienaturalnie się wygina, a mięśnie pleców napinają – dodaje położna. Aby zapobiec pojawieniu się bólu, warto przestrzegać pewnych zasad.

Zacznij dzień od ćwiczeń rozciągających. Po nocnym odpoczynku twój kręgosłup potrzebuje „rozruchu”. Dlatego po wstaniu z łóżka uklęknij na podłodze i podeprzyj się rękami. Unieś prawe ramię i lewą nogę na wysokość tułowia (powinny się znaleźć na jednej linii, równolegle do podłogi).

Wróć do pozycji wyjściowej, a potem wykonaj to ćwiczenie, unosząc powoli lewe ramię i prawą nogę.

Kontroluj wagę. Twój kręgosłup jest przygotowany na udźwignięcie dodatkowych 10-12 ciążowych kilogramów. Każdy kolejny to już dla niego nadprogramowy bagaż, który może powodować ból i uczucie przeciążenia. Dlatego sprawdzaj swoją wagę (najlepiej waż się rano, raz w tygodniu) i pilnuj, by zbytnio nie przytyć.

Regularnie chodź na basen. Ćwiczenia w wodzie odciążą twój kręgosłup i stawy, poprawią twoją kondycję i przygotują cię do porodu. W pierwszych miesiącach ciąży pływaj żabką, a gdy brzuszek będzie już widoczny – na plecach.

Zapisz się na gimnastykę dla ciężarnych. Na zajęciach dla przyszłych mam poznasz ćwiczenia odciążające i wzmacniające kręgosłup. Niektóre z nich możesz powtarzać w domu. Szczególnie polecany jest trening na dużej piłce – zapobiega bólowi pleców.

Zadbaj o to, by odciążać plecy w ciągu dnia. Wiele zależy od przyjmowania właściwej postawy podczas wykonywania różnych czynności.

Gdy np. zmywasz, podeprzyj jedną nogę na stołeczku. Kiedy prasujesz, rób to na siedząco. A gdy będziesz odkurzać, wysuń jedną nogę do przodu. Wyreguluj też wysokość rury od odkurzacza tak, żebyś nie musiała się zbyt mocno schylać.

W pracy powinnaś mieć wyprofilowane krzesło, podpierające lędźwiową część kręgosłupa.

Wieczorem zafunduj sobie wodny masaż. Polewaj się ciepłym strumieniem wody od karku wzdłuż pleców. Dzięki temu rozluźnisz napięte mięśnie.

Śpij na twardym materacu. Twoje posłanie nie może się zapadać i wyginać kręgosłupa. Zasypiaj na lewym boku, a między uda wkładaj sobie poduszkę. Taka pozycja najlepiej odciąża plecy, a poza tym jest bezpieczna dla maluszka.

Warto wiedzieć

87% kobiet oczekujących narodzin dziecka narzeka na bóle krzyża. Zwykle są to panie, które przed ciążą unikały ruchu.

Z doświadczenia mam

Kiedy byłam w ciąży z córką, przytyłam ponad 20 kg. Jestem drobną kobietą, więc mój kręgosłup mocno to odczuł. Pomogły mi dwie rzeczy: kupno wygodnych butów (najlepiej wybrać takie na niewielkim ok. 2,5-centymetrowym, dość szerokim obcasie) i częsty odpoczynek w ciągu dnia.

Moja położna poradziła mi, abym kładła się na plecach, unosiła nogi i zginała je pod kątem prostym, podkładając sobie pod nie dwie duże poduchy. W takiej pozycji leżałam 15-30 minut, czasem nawet ucinałam sobie drzemkę. Do tej pory, gdy czuję, że przeciążyłam sobie plecy, zdarza mi się odpoczywać w ten sposób. Polecam!

Więcej na temat:ból kręgosłupa | Nie | ból | mila | warto | zadbaj | kręgosłup | ciąża

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.