Reklama
  • Środa, 16 marca (13:05)

    Bezpieczny masaż w ciąży

Pomoże ci się zrelaksować i przyniesie ulgę przy różnych dolegliwościach. Sprawdź sama, jak kojąca może okazać się moc dotyku.

Często odczuwasz ból w dole pleców albo masz opuchnięte stopy? Nie jesteś osamotniona. Na tego typu dolegliwości narzeka większość przyszłych mam. W takich sytuacjach ulgę może przynieść łagodny masaż.

– Nie wierzyłam zbytnio w zbawienną moc masowania, jednak pewnego dnia, gdy czułam, że zamiast nóg mam dwa ciężkie kloce, poprosiłam męża, by pomasował mi stopy – mówi Ania, mama 11-miesięcznej Julki.

Reklama

– Już po kwadransie moje samopoczucie bardzo się poprawiło. Odtąd masaż stóp stał się naszym rytuałem, a ja zauważyłam, że dzięki niemu nogi przestały mi tak bardzo puchnąć – dodaje Ania.

Masaż może pomóc przy różnych ciążowych dolegliwościach: bólach kręgosłupa, skurczach łydek, bezsenności. Niektóre masaże (np. dłoni) możesz wykonać sama, najlepiej jednak poproś o pomoc swojego partnera.

Wskazówki, w jaki sposób masować poszczególne części ciała, znajdzie poniżej. Dzięki temu ty poczujesz się lepiej, a mężczyzna będzie czuł, że – chociaż sam nie jest w ciąży – może ci się na coś się przydać. Taka chwila relaksu pogłębi więc wasze wzajemne relacje.

Plecy

Najbezpieczniejsza do masażu na każdym etapie ciąży jest pozycja siedząca. Zatem usiądź, rozluźnij się i poproś partnera, by zajął się twoim kręgosłupem.

Dobrze byłoby, aby posmarował dłonie np. oliwką, dzięki temu dużo łatwiej mu będzie wykonywać różne masujące gesty.

● Jak to się robi:

Partner układa dłonie po lewej i prawej stronie twego kręgosłupa. Następnie delikatnie głaszcze ci plecy, począwszy od dołu do góry. Na wysokości barków prowadzi dłonie na boki przez całe barki i w końcu – masując górne części ramion – wraca po bokach tułowia do pozycji wyjściowej. Ruchy te wykonuje 6-7 razy.

Później kładzie dłonie na twoich biodrach, po obu bokach. Kciuki powinny przylegać do kręgosłupa po obu stronach odcinka lędźwiowego. Mocnymi i krótkimi ruchami kciuków masuje niewielkie obszary mięśni, sunąc wzdłuż kręgosłupa do góry. Masaż powinien skończyć się delikatnym głaskaniem pleców.

Nogi

Teraz noszą większy ciężar: nie tylko ciebie, ale także rozwijające się w twoim brzuchu maleństwo. To dla nich naprawdę duży wysiłek, więc często możesz odczuwać ich ból, mieć wrażenie, że stają się ciężkie jak z ołowiu albo też odczuwać skurcze w łydkach.

Połóż się wtedy na plecach i poproś swojego partnera, żeby przyklęknął na podłodze na wysokości twoich podudzi i wymasował ci nogi.

● Jak to się robi:

Mąż zaczyna delikatnie głaskać obiema rękami jedną z twoich nóg, układając dłonie jednocześnie po wewnętrznej oraz zewnętrznej stronie podudzia (czubki palców powinien mieć skierowane w stronę kolan).

Powoli, lekko naciskając, masuje całą długość nogi. Kiedy dotrze do uda, unieś nogę w górę i lekko ugnij kolano – tak, aby mógł rozmasować ci tylną część uda i łydki. W ten sam sposób niech wymasuje ci drugą nogę.

Stopy

Masaż poprawi krążenie krwi i zmniejszy opuchliznę wokół kostek. Wspaniale relaksuje, więc dobrze byłoby, aby partner wymasował ci stopy wieczorem, tuż przed zaśnięciem.

● Jak to się robi:

Mężczyzna obejmuje twoją stopę dłońmi i delikatnie porusza nią w różne strony. Następnie trzyma- jąc duży paluch u nogi kciukiem i palcem wskazującym, masuje go kolistymi ruchami. Z pozostałymi palcami robi to samo, wyciągając je przy tym lekko do góry.

Później dłonią zaciśniętą w pięść masuje całą dolną powierzchnię twej stopy – zaczynając od pięty, a kończąc na palcach.

Na zakończenie opuszkami palców masuje wierzch stopy w kierunku od palców do kostki, ruchem przypominającym delikatne głaskanie.

Dłonie

Hormony ciążowe sprawiają, że wiele przyszłych mam często miewa opuchnięte dłonie, może też odczuwać ich mro- wienie oraz drętwienie. Kojący masaż możesz wykonać sama – niemal natychmiast odczujesz, że przyniósł ci ulgę.

● Jak to się robi:

Aby rozluźnić dłonie, zacznij od powolnych obrotów nadgarstka. Następnie posmaruj ręce kremem, przy okazji masując każdy palec – od czubka do nasady i lekko pociągając je do góry.

Wewnętrzną część dłoni wymasuj zgiętym kciukiem drugiej ręki. Na koniec strząśnij ręce tak, jakbyś chciała je osuszyć.

Jak się przygotować?

Seans masażu w domowym zaciszu, przyniesie ci więcej korzyści, jeśli wcześniej zadbacie o kilka spraw.

● Wybierzcie wygodne miejsce do masowania. Najlepiej niech będzie to miękkie krzesło, gumowa piłka, duże łóżko albo rozłożony na podłodze koc.

● Przyciemnijcie światło albo zapalcie świece. Dzięki temu łatwiej będzie ci się odprężyć.

● Możecie też przygotować olejki eteryczne i włączyć spokojną muzykę. Pamiętajcie, by w pokoju do masażu było ciepło – optymalna temperatura to 21-24°C.

Zabiegi dla przyszłych mam

Specjalne masaże przeznaczone dla kobiet w ciąży mają w swojej ofercie niektóre gabinety odnowy biologicznej i centra SPA.

Mam dziecko
Więcej na temat:masaż | 'Masa' | "Masa" | Masa | Nie | ania | nogi | stopy | partner | Partner | plecy | zabiegi | spa | seans | hormony | | mo

Zobacz również

  • Moja 30-letnia córka już drugi raz poroniła. Jesteśmy zrozpaczone i nie wiemy, co dalej robić. Lekarz nie dał Marysi skierowania na badania. A ja słyszałam, że powinno się je zrobić. O jakie... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.